5 ingrediënten voor het boosten van je smoothie (bowl)

De temperaturen kruipen weer langzaam omhoog en daardoor krijg ik automatisch weer meer trek in smoothies en smoothie bowls!  Máár welke ingrediënten zorgen voor een boost, zodat je smoothie prima als ontbijt kan? Lees mee!

Smoothies zijn natuurlijk top, maar natuurlijk moet je hier wel een ochtendje op vooruit kunnen, daarom heb ik wat ingrediënten voor je op een rijtje gezet die je smoothie een extra boost geven en waardoor het prima als ontbijt kan!

Havermout

In de winter ben ik verzot op een lekker warm havermout papje, maar zodra we weer naar de lente gaan krijg ik hier weer minder behoefte aan en ga ik over op overnight oats of gooi ik het tadaa: in mijn ontbijt smoothies! Havermout kan eigenlijk altijd vanwege de neutrale smaak. Door de extra vezels vult het goed en dus een prima ontbijt! Daarnaast is het glutenvrij en laag in calorieën. Gooi dus +/- twee eetlepels bij je gebruikelijke smoothie recept!

Maca

Maca komt van origine uit Peru en deze knol behoort tot de familie van de radijs. Meestal te vinden in poedervorm maar je hebt bijvoorbeeld ook maca capsules. Maca kent velen gezondheidsvoordelen. Zo zit het boordenvol vitamines en mineralen, bevordert het je energielevel en humeur en is goed voor je huid. Het smaakt lichtzoet en nootachtig en is vooral in combinatie met cacao erg lekker. Bij o.a. Holland & Barrett kun je (biologische) maca kopen, maar het is tegenwoordig zelfs te verkrijgen in de supermarkt. Maca-cacao smoothie dan maar?

Proteïnepoeder

Om extra eiwitten binnen te krijgen kun je kiezen om proteïnepoeder toevoegen aan bijvoorbeeld je smoothie of smoothie bowl. Dit eiwitpoeder heb je zowel zowel in een dierlijke (whey poeder) als plantaardige variant. Beide zijn goed, zolang je maar oplet dat er geen andere slechte toevoegingen in zitten zoals zoetstoffen, e-nummers en andere troep. Twee goede voorbeelden zijn: Royal Green Whey of Mattison Rijst proteïne. Proteïnepoeder kun je dus af en toe toevoegen aan je smoothie voor extra eiwitten en is goed voor spierherstel voor de fanatieke sporters onder ons!

Notenpasta

Notenpasta is natuurlijk heerlijk op een sneetje brood of een cracker, maar kan ook prima toegevoegd worden aan een smoothie of als topping op je smoothie bowl. Naast een lekkere smaak, zitten noten ook vol gezonde vetten, eiwitten en vezels. En al zijn noten en dus ook notenpasta’s calorierijk, je zit er wel lang vol van en zijn gezond! Tegenwoordig heb je tal van varianten, denk aan cashewpasta, amandelpasta en hazelnootpasta. En kun je niet kiezen dan heb je ook een mix! Probeer het eens uit in je smoothie! Bij o.a. Ekoplaza en Marqt heb je voldoende keus en je kunt het ook makkelijk zelf maken!

Specerijen

Specerijen kunnen je smoothie wat smaak betreft al een grote boost geven! Denk aan kaneel, gember of chili. Maar kaneel kent meerdere voordelen, zo is het goed voor je concentratie en maakt het je rustiger, daarnaast zorgt het er ook voor dat je minder snel lekkere trek krijgt doordat het je bloedsuikerspiegel op pijl houdt. Gemberpoeder en chili hebben allebei als eigenschap dat je  je langer vol voelt en ook meer energie krijgt! Experimenteer dus ook lekker met specerijen in je smoothies!

Wat zijn jouw favoriete smoothie ingrediënt?

 

Lees ook!

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis