7 voedingstips voor meer energie

De klok is weer een uur teruggezet en daarmee de wintertijd weer in gegaan. Het wordt nóg eerder donker, zeker niet bevorderlijk voor je energielevel! Door extra op je voeding te letten tijdens de wintermaanden, kun je je een stuk beter voelen. Daarom zeven voedingstips waarmee je je energiepeil kunt opkrikken en toch de winter doorkomt!

1. Minder suiker!

Probeer te letten op je suikerinname. Hoe meer suiker je eet hoe groter de kans dat je na het eten ervan een ‘suikerdip’ krijgt. Wanneer je suiker eet stijgt je bloedsuikerspiegel eerst snel, en vervolgens daalt deze ook weer snel. Je energielevel gaat dus eigenlijk constant op en neer. Door meer vezelrijke voeding te eten met zogenaamde trage suikers zul je zien dat je energie gedurende de dag stabieler zal zijn. Denk hierbij aan quinoa, zoete aardappel, zilvervliesrijst en noten. Let ook op de ingrediëntenlijst van producten die je koopt. Tegenwoordig worden namelijk overal suikers in gestopt, ook in producten waarvan je het minder snel verwacht!

2. Goede vetten

Misschien denk je vet? Daar word ik toch alleen maar dik van? Nee! Uit gezonde onverzadigde vetten haal je juist wél veel energie en houden je hersenen actief. Eet daarom vaker een avocado, vette vis (bv. haring, makreel en zalm) en ongebrande noten. Ook kun je bv op basis van kokosolie of olijfolie (extra virgin) een dressing maken voor door je salade. Verzadigde vetten (dit zijn met name dierlijke vetten), máár vooral transvetten laat je juist zo veel mogelijk staan! Transvetten zijn onnatuurlijke vetten die in gefrituurd en fabrieksmatig geproduceerd voedsel vindt.

3. Biologisch en onbewerkt

Uit kwalitatief goede voeding haal je meer energie. Het is daarom verstandig om zo veel mogelijk biologisch te eten. Hier zitten meer voedingsstoffen in en ze zijn niet bespoten met chemicaliën, waardoor je lichaam het makkelijker kan verteren en het je dus minder energie kost. Vermeid ook het ‘koken uit pakjes’, in pakjes zit namelijk veel troep zoals E-nummers en andere kunstmatige en onnodige ingrediënten. Maak sauzen, marinades, dressings, soepen etc zoveel mogelijk zelf en koop ze anders in ieder geval in een biologische winkel, omdat daar vaak veel minder zooi in zit. Maar blijf altijd de ingrediëntenlijst checken!

4. Vitamine B12

Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij onze stofwisseling, het zorgt ervoor dat we energie krijgen uit de koolhydraten, vetten en eiwitten die we eten. Om voldoende van deze vitamine in je lichaam te krijgen is het eten van vlees van dieren die gras hebben gegeten, (wilde) vis en eieren belangrijk, bij voorkeur biologisch. Ook kun je een supplement innemen, zeker als je vegetarisch bent.

5. Groene groeten, en dan vooral uit de zee!

Zeewieren zitten bomvol mineralen, precies wat je nodig hebt als je last hebt van vermoeidheid. Spirulina en chlorella zijn tegenwoordig makkelijk verkrijgbaar en kun je bv. aan een smoothie toevoegen. Groene smoothies zijn sowieso een goed idee! Uit groene (blad)groenten (denk aan bladspinazie, boerenkool en sla) haal je veel energie. Ook meer salades en als tussendoortje groenten eten helpt om je energielevel hoog te houden.

6. Drink voldoende

Het klinkt simpel, maar we drinken vaak te weinig. Je zou zeggen dat eten belangrijker is voor je energiepeil dan drinken, maar niks is minder waar! Te weinig vocht kan zorgen voor o.a. vermoeidheid, concentratieproblemen en hoofdpijn. Drink daarom voldoende water per dag, minimaal 1,5 tot 2 liter water naast alle andere dranken die je drinkt op een dag. Ben je veel onderweg, zorg dan dat je een flesje (bpa vrij of van glas) bij je hebt, zodat je die kunt vullen gedurende de dag.

7. Neem de tijd en eet kleinere porties

Door de tijd te nemen om te eten en goed te kauwen, kost het je lichaam minder energie om het te verteren. Neem daarom voldoende tijd om te eten en prop je niet snel even vol zodat je weer verder kunt. Achter je bureau eten is dan ook echt een ‘no go’! Daarnaast is het ook beter om gespreid over de dag kleine porties te eten. Het verteren van een grote maaltijd neemt namelijk ook meer energie. Pas daarom de 80/20 regel toen: zorg dat je voor 80% vol zit en je nog 20% aan ruimte over hebt, zo eet je ook niet te veel!

Waar haal jij je energie vandaan?

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis