Voordelen van je eigen lunch meenemen

Waarom elke dag moeite doen om je eigen lunch te maken om mee te nemen naar je werk? Er is toch een kantine of er wordt op een andere manier lunch geregeld door je werkgever.

Nu ruim 2 jaar neem ik zelf mijn lunch mee. Voornamelijk omdat ik variatie miste en de lunch niet al te gezond was. En natuurlijke speelt mijn liefde voor koken ook mee :-).

Er zijn genoeg voordelen te bedenken om je eigen lunch te maken. Lees maar mee!

1. Je hebt onder controle hoeveel je eet

Het kan best lastig zijn om je in te houden in een kantine vol met lekkers. Je schept meer op dan nodig of je doet nog een tweede ronde. Neem je je eigen maaltje mee, dan heb je dit veel meer onder controle! De hoeveelheden bepaal je namelijk zelf en je kunt niet meer eten pakken.

2. Je bepaalt wat je eet

Je hebt vaak minder invloed op de lunch die door het bedrijf waar je werkt geserveerd wordt. Soms is het wel mogelijk om bepaalde wensen door te geven, maar daar blijft het vaak bij. Prep je je eigen lunch, dan bepaal je zelf de ingrediënten en kun je dus bijvoorbeeld kiezen voor meer biologisch, glutenvrij of tarwevrij. Ook kun je kiezen voor een warme maaltijd, iets wat in Nederland ook nog niet heel standaard is, maar wel lekker!

3. Je kunt gezonder eten

Alleen voor gezond gaan is best lastig in een kantine vol ongezonde dingen. Grote kans dat er dan toch een kroket of saucijzenbroodje op je bord belandt. En natuurlijk mag dat af en toe best :-), maar door je eigen gezonde lunch te maken heb je dit veel meer in de hand. Daarnaast lijken sommige dingen in de kantine gezond, maar zit er toch vaak een addertje onder het gras. Denk aan saladedressing met veel mayo, yoghurt waar toch suiker doorheen zit etc. En sommige kantines hebben niks gezonds te bieden, dan is het noodzaak om je eigen lunch mee te nemen!

4. Je bepaalt wanneer je eet

Lunchen op het werk gebeurt meestal rond een uurtje of 12 of half 1. Eerder of later zijn er vaak weinig of geen opties, en ben je toegewezen op een ‘snackautomaat’ waar je een ontbijtkoek en andere zoetigheden kunt scoren. Als je geluk hebt is er vers fruit, maar daar blijft het vaak bij. Neem je je eigen lunch en tussendoortjes mee, dan kun je dit spreiden over de dag. Zo heb je nooit honger en grijp je minder snel naar ongezonde snacks.

5. Je kunt meer variëren

Door steeds wat anders mee te nemen zorg je voor meer variatie. Je denkt vast ojee, hoe ga ik daar elke dag voor zorgen? Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar vergt wel enige planning en motivatie. Begin bijvoorbeeld eerst met een paar dagen per week. En maak wanneer je kookt altijd één of meerdere porties extra, zodat je dat kunt meenemen. Sla gezonde tussendoortjes in en je zult zien dat het helemaal niet zo lastig is.

6. Je bespaart geld

Dagelijks je lunch kopen kan best duur zijn, met name de gezondere opties zijn vaak aan de prijs. Natuurlijk kun je er voor kiezen om hier geld aan uit te geven (al hoop ik dat je dan iig niet voor ongezond gaat omdat het goedkoper is). Door je eigen maaltje mee te nemen, kun je dit geld echter wel besparen. Je hebt namelijk altijd wel over van een maaltijd die je ‘s avonds thuis hebt gegeten en anders kun je wat meer maken, dit is in verhouding goedkoper.

7. Je inspireert anderen

Last but not least: het viel mij op dat toen ik begon met zelf mijn lunch mee nemen, steeds meer mensen dit gingen doen. Dat is natuurlijk leuk om te zien en een goede ontwikkeling! Het werkt motiverend: hoe meer mensen bezig zijn met hun voeding hoe langer je het vol kunt houden!

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, laat een reactie achter!

Lees ook!

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis