, ,

Geroosterde kikkererwten uit de oven

Kikkererwten, ik ben er gek op! Zeker nu ik in de vegapril maand zit, gebruik ik ze veel! Ze kunnen in salades, stoofjes en curries. Máár ze kunnen ook prima als gezonde snack!

Deze kikkererwten snack maak je snel. Een halfuurtje roosteren in de oven met wat olijfolie, je favorieten kruiden en/of specerijen erbij en klaar!

Daarnaast zijn kikkererwten een bron van vezels, eiwitten en vitamine B, daardoor kunnen ze ook prima dienen als vleesvervanger.

De geroosterde variant is dus prima als gezond tussendoortje of bijvoorbeeld tijdens de vrijmibo! Je kunt eindeloos variëren met verse kruiden, specerijen en andere smaakmakers (zoals knoflook en gember)! Ook zijn lekker als crunchy (en veel gezondere) topping op bijvoorbeeld een salade of een soepje!

TIP:

“Rooster de kruiden en specerijen pas op het laatst mee, zodat ze niet verbranden!”

Welke kruiden of specerijen zou jij gebruiken?

 

HOE MAAK JE HET?


Bereidingstijd: 30 minuten
Benodigdheden: bakplaat, bakpapier

Ingrediënten

Basis:

  • 2 potten bio kikkererwten
  • 1 á 2 eetlepels olijfolie

Kruiden/specerijen:

  • 1 á 2 theelepels gerookte paprikapoeder

of

  • Paar takjes verse tijm, de blaadjes afgerist
  • 1 teentje knoflook, geperst

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden.
  2. Spoel de kikkererwten met koud water er dep droog met een theedoek of keukenrol.
  3. Verdeel op een met bakpapier bekleden bakplaat. Vet de kikkererwten in met de olijfolie.
  4. Rooster voor +/- 25 minuten, hussel tussentijds even door.
  5. Schep de laatste 5 minuten de kruiden/specerijen erdoor. Op de ene helft het gerookte paprikapoeder en de andere helft de tijm en knoflook.

Eet ze meteen dan zijn ze het lekkerst, maar je kunt ze ook een paar dagen bewaren in een luchtdicht bakje. Ze zijn dan wel minder knapperig.

Lees ook!

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis