,

Kikkererwten pizza (farinata) met Italiaanse topping

Wil je een lekker glutenvrij  en gezond alternatief voor pizza? Probeer dan dit heerlijke recept voor een pizza van kikkererwtenmeel!

Oorspronkelijk is het een Italiaans recept, hier wordt het farinata genoemd. Ooit lang geleden ontstaan in 1284 bij een zeeslag tussen Genua en Pisa. Tijdens een storm gingen tonnen met olijfolie en kikkererwtenmeel van de vloog van Genua kapot en werden nat.

Zo ontstond een mengsel van het kikkererwtenmeel en olijfolie voor de bemanning. Om het eetbaarder te maken legden ze het eerst in de zon te drogen, waardoor het een soort pizza werd. Terug in Genua verbeterde men het recept van deze kikkererwtenpizza en bakte hem in de oven.

Tegenwoordig is de farinata nog steeds populair in met name Genua en verkrijgbaar in de ‘faranateria’.

De kikkererwtenmeel pizza is heel makkelijk te maken en qua toppings kun je eindeloos variëren. Daarnaast is het ook nog eens glutenvrij! Een gezond alternatief voor pizza, jeej!! Het basisrecept en een lekkere Italiaanse topping vind je hieronder!

MEENEEMTIP:

Om de farinata makkelijk mee te nemen kun je deze van te voren vast in punten snijden. Als je gaat lunchen beleg je deze met je favoriete beleg!

Wat zou jij op je farinata doen? Laat het me weten!

 

    Ingrediënten basisrecept farinata

    • 250 gr kikkererwtenmeel
    • 500 ml water
    • 4 eetlepels extra vergine olijfolie
    • Zout en peper
    • Paar takjes rozemarijn fijn gehakt (optioneel)

    Ingrediënten Italiaanse topping

    • Rucola/spinazie
    • Hummus met gedroogde tomaat
    • Mini mozzarella bolletjes
    • Cherry tomaatjes
    • Parmaham
    • Kikkererwten
    • Pijnboompitten
    • Beetje olijfolie

    Bereiding

    1. Doe in een grote kom het kikkererwtenmeel, zout en peper en de rozemarijn en meng door elkaar.
    2. Voeg vervolgens de olijfolie toe en roer daarna beetje bij beetje het water erdoor met een garde tot een dun beslag.
    3. Laat het beslag minimaal 3 uur staan  (een hele nacht kan ook, voor een nog luchtiger resultaat).
    4. Roer voordat je de farinata gaat bakken nog een keer goed door en zorg dat er geen klontjes in zitten.
    5. Verwarm de oven voor op 200 graden.
    6. Doe een beetje olijfolie in een ovenbestendige koekenpan en doe er wat beslag in.
    7. Haal van het vuur zodra het gestold is en verplaats naar de oven. Bak in 10 minuten gaar en goudbruin.
    8. Smeer hummus op de farinata en beleg met de rest van de toppings.

    Eet smakelijk!

    Lees ook!

    Laat een reactie achter!

    Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

    Wis