,

Sushitorentje van freekeh met garnalen, avocado en komkommer

Ik ben gek op sushi! Helaas is het niet heel gezond. Daarnaast rol je ook niet even makkelijk wat sushi in de lunchpauze (al kun je dit wel voorbereiden natuurlijk!). Maar ik heb nu een recept dat net zo lekker is als sushirolletjes, maar wat je snel en zonder te rollen kunt maken. Én ook nog eens gezonder. Wat willen we nog meer!

Je hebt alleen een kommetje nodig om dit heerlijke sushitorentje te maken. Door freekeh te gebruiken in plaats van witte sushirijst wordt dit lunchgerecht een stuk gezonder! De rest van de ingrediënten zijn allemaal mager en gezond. Behalve de mayo dan haha, al zou je deze nog kunnen vervangen of mengen met bijvoorbeeld yoghurt. In de ingrediëntenlijst deel ik wel een iets gezondere mayonaise zonder suiker!

Wat is freekeh?

Voor wie niet weer wat freekeh is: dit is onrijpe (nog groene) tarwe die gedroogd wordt in de zon. Vervolgens roosteren ze het en wordt het gebroken.

TIP:

‘Ben je echt lui (of gewoon super druk) dan kun je van dit recept ook een sushi bowl maken!’

Qua structuur lijkt freekeh op bulgur. Het heeft een lekkere bite en een licht geroosterde smaak. Van oorsprong komt het uit het Midden-Oosten. Omdat het een onbewerkte volkoren graan is, is het een stuk gezonder en bevat veel vitaminen en mineralen.

Heb jij een gezonder alternatief voor sushi, laat het me weten!

HOE MAAK JE HET?

Ingrediënten (voor 2 sushitorentjes)

  • 100 gram gebroken freekeh, gekookt
  • 1 avocado
  • 1/3 komkommer, geschild en in blokjes
  • bieslook, fijn gehakt
  • 10 grote gepelde en gekookte garnalen
  • 2 eetlepels mayonaise (dit is mijn favoriet zonder suiker!)
  • sriracha
  • sesamzaadjes en/of nori flakes
  • witte azijn
  • sojasaus

Sushitorentje van freekeh met garnalen, avocado en komkommer

Bereiding

  1. Neem een middelgroot kommetje (kopje of plastic bakje werkt ook!) waar je het torentje mee kunt bouwen.
  2. Meng de komkommer blokjes met de bieslook en een klein scheutje azijn, leg dit op de bodem van het kommetje.
  3. Prak de avocado en breng dit als volgende laag aan in het kommetje.
  4. Leg er vervolgens 5 garnalen op en vul het kommetje met de gekookte freekeh.
  5. Pak een bordje, leg dit op het kommetje en keer om om het sushitorentje op het bord te krijgen.
  6. Meng de mayonaise met wat sriracha.
  7. Je maakt het torentje af met: een scheutje sojasaus, de mayo-sriracha saus en wat sesamzaadjes en nori flakes.

Dit is zo lekker! Enjoy!

Lees ook!

One comment

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis