, ,

Vega quinoa poké bowl met mango, kikkererwten, avocado en komkommer

Poké bowls, ze zijn zo lekker! Dit keer zonder vis, want het is nog steeds vegapril. Maar ik moet zeggen ik mis het met al deze lekkere vega ingrediënten eigenlijk helemaal niet!

Eerder vertelde ik jullie al bij welke hotspots in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht jullie de lekkerste poké bowls kunnen krijgen. Máár je kunt deze van origine Hawaiiaanse salade ook prima zelf maken, helemaal niet moeilijk!

Normaal neem ik altijd vis (tonijn) bij mijn poké bowl, maar deze maand mag dat natuurlijk niet ivm vegapril. En ik moet zeggen dat ik het eigenlijk helemaal niet mis en je hebt ook geen gedoe met het regelen van verse vis. De combi van zoet, zout en spicy maken het voor mij echt een winner en avocado kan sowieso nooit ontbreken bij dit soort gerechten vind ik!

HOTSPOTS:

“Geen zin om de poké bowl zelf te maken? Check dan de hotspots waar je de lekkerste kunt halen!”

Voor wie nog niet helemaal duidelijk is wat een poké bowl is. Het is een van origine Hawaiiaans gerecht met als basis witte sushirijst, verse vis en veel groente en je spreekt het uit als po-kay, wat ‘in blokjes gesneden’ betekend. In Hawaii wordt het vooral gegeten om restjes vis op te maken.

De bowl is eigenlijk een combi van de sushi bowl en ceviche (in zuur gegaarde vis). Inmiddels zijn er tal van gezondere varianten ontstaan (zoals dit recept) en wordt niet alleen vis en witte rijst gebruikt, maar bijvoorbeeld ook kipfilet, tofu, quinoa en boerenkool.

Welke ingrediënten moeten in jouw favorieten poké bowl?

 

HOE MAAK JE HET?

Vega quinoa poké bowl met mango, geroosterde kikkererwten, avocado en komkommer
Bereidingstijd: 20 minuutjes

Ingrediënten (voor 1 persoon)

  • 1 kopje gekookte quinoa
  • Paar blaadjes verse koriander (optioneel)
  • Sabal oelek (optioneel)
  • 1/3 mango, in blokjes
  • Handje geroosterde kikkererwten (gerookte paprika)
  • 1/5 komkommer, in blokjes + wat nori flakes
  • 1/2 avocado, in plakjes
  • Handje sla
  • Beetje sojasaus

Bereiding

  1. Meng door de quinoa de koriander en een beetje sambal oelek (optioneel).
  2. Verdeel alle ingrediënten in een kom of op een diep bord.
  3. Serveer met sojasaus!

Enjoy! En vergeet niet te delen met #vegapril als je het recept maakt!

Lees ook!

Laat een reactie achter!

Je mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

Wis